ROZPORZĄDZENIE
z dnia 10 czerwca 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad
uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów
przeznaczonych do sprzedaży.
(Dz. U. z dnia 4 lipca 2002 r.)
Na podstawie art. 12
ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe zasady uwidaczniania cen
towarów i usług w miejscach sprzedaży detalicznej oraz świadczenia usług, 2)
sposób oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, w tym przypadki,
w których przez wyznaczony okres nie wymaga się oznaczania towarów ceną.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 1) towarach paczkowanych -
należy przez to rozumieć towary określone w art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409), 2)
towarach masowych - należy przez to rozumieć towary nie
opakowane, lecz odmierzane, w tym odważane podczas sprzedaży w obecności
kupującego, 3) przedsiębiorstwach gastronomicznych - należy przez to rozumieć
restauracje, bary, stołówki oraz inne placówki gastronomiczne, których
przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do
spożycia na miejscu i na wynos, 4) punktach sprzedaży okrężnej - należy przez
to rozumieć punkty sprzedaży obwoźnej i obnośnej oraz inne punkty sprzedaży
detalicznej o charakterze ruchomych stoisk, 5) wywieszce - należy przez to
rozumieć etykietę, tabliczkę lub plakat z wydrukowaną lub napisaną odręcznie
ceną i nazwą towaru, niezłączone trwale z towarem, 6) towarze identycznym -
należy przez to rozumieć towar o takich samych
parametrach techniczno-użytkowych, w tym - pod względem przeznaczenia, wartości
użytkowej, składu surowcowego, poziomu technicznego lub daty produkcji -
wytworzony przez tego samego przedsiębiorcę, 7) towarze podobnym - należy przez
to rozumieć towar o podobnych parametrach techniczno-użytkowych, w tym - pod
względem przeznaczenia, posiadający zbliżoną wartość użytkową, a różniący się
pod względem poziomu technicznego, wzornictwa lub innych cech.
§ 3. 1. Towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży opatruje się, z
zastrzeżeniem § 5, wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy
handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. W
przypadku towarów podobnych na wywieszkach umieszcza się ponadto nazwę
producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację
ceny z towarem. 2. Na wywieszkach podaje się ceny aktualne w momencie
oferowania towarów. 3. Przy towarach wystawionych w miejscu ekspozycji
handlowej, takim jak: okno (witryna), gablota i innym
podobnym miejscu wystawowym, wewnątrz lub na zewnątrz przestrzeni związanej z
miejscem sprzedaży, powinny być uwidocznione ceny. Jeżeli zamiast towarów
oryginalnych przedsiębiorca wystawia ich atrapy, imitacje lub wzory, powinien
uwidocznić ceny w taki sam sposób i taką samą czcionką, jak ceny towarów
oryginalnych. 4. Przy wystawianiu na sprzedaż większej ilości określonego
towaru cenę uważa się za uwidocznioną, jeżeli wywieszkę umieści się tylko przy
jednej sztuce identycznego towaru.
§ 4. Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla
każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których
dotyczą, w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z
ceną innego, a w szczególności podobnego towaru. Napisy na wywieszkach powinny
być wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły
wątpliwości kupujących.
§ 5. 1. Ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży, lecz umieszczonych w
miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na
zapleczu, uwidacznia się w zestawieniach cen, zwanych dalej
"cennikami". 2. Cenniki wywiesza się, wykłada lub w inny sposób
udostępnia w miejscu sprzedaży towarów tak, aby były one czytelne dla kupujących.
3. Ceny towarów oferowanych w punktach sprzedaży okrężnej uwidacznia się w
cenniku wywieszonym w miejscu dostępnym dla kupujących. 4. Ceny potraw lub
wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych uwidacznia się w
sposób czytelny w cenniku, wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących
wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi wejściowych. Cennik powinien
ponadto zawierać aktualne informacje dodatkowe umożliwiające łatwą
identyfikację ceny z towarem, w szczególności: datę wystawienia, pełną nazwę
potrawy lub wyrobu, określenie ilości nominalnej potrawy lub wyrobu, wyrażonej
w legalnej jednostce miary, zawartej w jednej porcji, w tym zwłaszcza ilości
głównego składnika (mięsa, drobiu, ryb), dodatków uzupełniających (przystawek,
deserów) i napojów. W przypadku towarów, które ze swej natury mogą być
sprzedawane na sztuki, dopuszcza się określenie ilości nominalnej oferowanej
porcji w sztukach.
§ 6. 1. Ceny porcji wyrobów garmażeryjnych uwidacznia się na wywieszkach
przy poszczególnych towarach, wraz z pełną ich nazwą, określeniem ilości
nominalnej oferowanej porcji każdego wyrobu, wyrażonej w legalnej jednostce
miary. W przypadku towarów, które ze swej natury mogą być sprzedawane na
sztuki, dopuszcza się określenie ilości nominalnej oferowanej porcji w
sztukach. 2. Przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową w zakresie
gastronomii lub hotelarstwa: 1) zapewniają wystarczającą ilość cenników
oferowanych potraw lub wyrobów i napojów, aby udostępniać je kupującym przed
przyjęciem zamówienia i przy rozliczeniu końcowym, 2) wykładają w każdym pokoju
noclegowym katalog zawierający ceny noclegu, wyżywienia lub innych oferowanych
usług, 3) wywieszają lub wykładają w miejscu przeznaczonym do odbywania rozmów
telefonicznych cennik, zawierający cenę za jeden impuls telefoniczny i inne
opłaty za usługi dodatkowe, związane z łączeniem rozmowy.
§ 7. 1. Jeżeli sprzedawca reklamuje towar lub usługę wraz z ceną
sprzedaży w czasopiśmie, gazecie, prospekcie, katalogu, na plakacie, afiszu lub
ekranie telewizyjnym, a także w handlu elektronicznym albo na specjalnie
zorganizowanych pokazach, prezentacjach, jak również w inny sposób, powinien
także uwidocznić cenę jednostkową tego towaru lub usługi oraz datę lub termin
obowiązywania podanej ceny. 2. W materiałach reklamowych, o których mowa w ust.
1, lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach oferowanych do sprzedaży po
cenach promocyjnych lub obniżonych obok przekreślonej ceny dotychczasowej
uwidacznia się cenę promocyjną lub cenę obniżoną, uwzględniającą rabat. Przepis
ten nie dotyczy towarów oferowanych do sprzedaży po raz pierwszy. 3. W
materiałach reklamowych, o których mowa w ust. 1, oraz w placówkach handlowych
przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach
umieszczonych przy towarach przecenionych obok przekreślonej dotychczasowej
ceny i wyrazu "przecena" albo wyrazów "obniżka ceny" lub
"podwyżka ceny" uwidacznia się cenę obniżoną lub podwyższoną, jej
okres obowiązywania, a także przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki
lub podwyżki ceny. 4. W przypadku zamawiania przez kupującego towaru lub usługi
przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość w rozumieniu
przepisów o świadczeniu usług teleinformacyjnych i handlu elektronicznym, z
wyjątkiem oferty sprzedaży na odległość, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 2
marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.
U. Nr 22, poz. 271), przedsiębiorca, na żądanie kupującego, powinien
zakomunikować mu cenę wraz z opłatami dodatkowymi za dostarczenie towaru lub
usługi i za połączenie. Informacje te powinny być podane przez przedsiębiorcę
przed sporządzeniem umowy w sposób niebudzący wątpliwości zamawiającego.
§ 8. 1. Cena jednostkowa uwidoczniona przy towarze na wywieszce lub w
inne formie dostępnej dla kupującego powinna dotyczyć ceny za: 1)
§ 9. 1. Towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej oznacza się, z
zastrzeżeniem ust. 2, cenami w sposób bezpośredni na poszczególnych
egzemplarzach lub na ich pojedynczych opakowaniach, metodą uniemożliwiającą
łatwe usunięcie oznaczenia. 2. Za równoznaczne ze spełnieniem wymogu oznaczenia
ceną, w rozumieniu ust. 1, uznaje się oznaczenie kodem kreskowym towaru
oferowanego w miejscu sprzedaży detalicznej, dostosowanym do samoobsługi
kupujących, przy łącznym spełnieniu następujących warunków: 1) towary
nieoznaczone ceną zostaną opatrzone wywieszkami, zawierającymi informacje, o
których mowa w § 3 ust. 1 i 2, w tym także o cenach jednostkowych, 2) liczba
czytników umieszczonych przez przedsiębiorcę przy poszczególnych stoiskach lub
działach na sali sprzedaży zapewni kupującym niezwłoczne odczytanie cen poszczególnych
towarów na podstawie kodu kreskowego; przy rozmieszczaniu czytników w miejscu
sprzedaży przyjmuje się, że ich liczba w przeliczeniu na wielkość normatywną
powierzchni sprzedażowej wyniesie 2 sztuki na
§ 10. 1. Ceny za usługi podaje się wraz z dokładnym określeniem rodzaju
i zakresu usługi. Jeżeli jest to zgodne z praktyką obrotu, ze względu na rodzaj
świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można podawać cenę jednostkową za
jednostkę usługi. 2. Przy określaniu cen za usługi mogą być podawane stawki
godzinowe, stawki procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe,
które powinny zawierać wszystkie elementy składowe ceny. Do stawek
przeliczeniowych mogą być włączone także koszty materiałowe. 3. Ceny za
przejazd od lub do odbiorcy usługi zestawia się i osobno wycenia. 4. Jeżeli
nalicza się minimalny czas pracy, minimalną wartość wykonanej pracy, minimalny
czas dojazdu lub minimalną odległość do przebycia, osobno podaje się
poszczególne ceny. 5. Przy określaniu cen usług szczególnych, w tym robót
budowlanych lub remontowych, jednoznacznie i wyraźnie informuje się kupujących,
czy podane ceny obejmują tylko wartość usługi, czy również zużytego materiału,
a także czy towary zużyte przy wykonywaniu tych usług zostaną wycenione
odrębnie, z uwzględnieniem narzutu kosztów do cen zakupu. 6. Przepisy ust. 1-5
stosuje się również do ofert i kosztorysów.
§ 11. 1. W zakładach świadczących usługi w miejscu widocznym i
ogólnodostępnym powinien znajdować się cennik wraz z dokładnym określeniem
rodzaju i zakresu usług. 2. W przypadku świadczenia usług wyłącznie u
konsumentów cennik, o którym mowa w ust. 1, powinien być przedstawiony
konsumentowi przed wykonaniem zamówionej przez niego usługi. 3. Przepisy ust. 1
i 2 stosuje się do usług świadczonych w punktach sprzedaży okrężnej.
§ 12. 1. Na stacjach benzynowych ceny paliw oznacza się i podaje w taki
sposób, aby były one wyraźne i czytelne dla kierowców pojazdów poruszających
się po drogach publicznych i zbliżających się do stacji benzynowej. 2. Przepis
ust. 1 stosuje się również odpowiednio do przedsiębiorcy wynajmującego lub ochraniającego
garaże, zadaszone wiaty oraz miejsca parkingowe albo przyjmującego na
przechowanie pojazdy samochodowe.
§ 13. 1. Do dnia 31 grudnia 2003 r. nie wymaga się bezpośredniego
oznaczenia ceną, w sposób określony w § 9 ust. 1, towarów przeznaczonych do
sprzedaży detalicznej, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone lub których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla
kupujących. Przepis ten stosuje się do: 1) towarów o małych gabarytach, 2)
towarów masowych, 3) sadzonek roślin, kwiatów ciętych i doniczkowych, 4) żywych
zwierząt, 5) towarów żywnościowych, niepaczkowanych sprzedawanych na sztuki, 6)
towarów zwyczajowo oferowanych do sprzedaży w większych ilościach, w
szczególności: cegieł, glazury lub terakoty, 7) towarów spożywczych, których termin
przydatności do spożycia upływa, 8) towarów oferowanych do sprzedaży poza
lokalem przedsiębiorstwa lub na specjalnie organizowanych pokazach w celu ich
sprzedaży, 9) towarów dystrybuowanych przez automaty sprzedające i inne
automaty umieszczone w miejscach sprzedaży, 10) towarów przeznaczonych do
sprzedaży, których cena uwidoczniona w sposób określony w ust. 2 nie przekracza
kwoty 4 złotych. 2. Towary, o których mowa w ust. 1, opatruje się cenami na
etykietach (przywieszkach) trwale złączonych z tymi towarami lub w cennikach
albo w katalogach, a także na ekranach monitorów, do których kupujący powinien
mieć bezpośredni wgląd, odpowiednio do ich charakteru, właściwości,
przeznaczenia i uzasadnionych oczekiwań kupujących. 3. Towary, o których mowa w
ust. 1 pkt 1, przeznaczone do użytkowania wyłącznie w komplecie lub w zestawie
oznacza się cenami na ich opakowaniach zbiorczych.
§ 14. W terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia
przedsiębiorcy dostosują dotychczasowe sposoby informowania o cenach towarów i
usług oferowanych kupującym do wymagań wynikających z rozporządzenia.
§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.